söndag 29 januari 2012

Veckobrev v.5

På onsdag reser vi till Planetariet i Lund. Som tidigare meddelats är det viktigt att tänka på att ha med sig både matsäck och varma kläder i ryggsäcken. Vi har läsläxa som vanligt, eftersom jag förhör barnen på morgonen innan vi åker.

Den här terminen har vårt arbetslag beslutat sig för att genomföra elevens val i arbetslaget. Det innebär att vi ersätter kören och det egna valet i klassrummet med tre heldagar elevens val/termin, precis som för de äldre barnen. Inför varje elevens val får våra elever välja mellan olika aktiviteter som omfattar skolans alla ämnen.
På torsdag har vi vår första heldag och eleverna har fått välja mellan sju olika aktiviteter. De får prova på tre av dessa under dagen. En del har fått idrott som val. Dessa elever informerar vi enskilt så att de kan ta med sig idrottskläder. Övriga elever behöver alltså inte ha med sig gympakläder på torsdag.

Våra nya matteböcker har äntligen kommit och den här veckan inleder vi arbetet med den nya boken genom att storleksordna tal upp till 1000.  Matteläxan den här veckan tränar stora additions-och subtraktionstabellen. Vårt mål är att automatisera dem så långt det går. Därför gör vi också tabelltest i skolan varje vecka för att träna upp hastigheten. En del elever har sidor kvar i den gamla matteboken och ska istället för att träna tabellerna räkna sidor i boken hemma.

Vi tränar också klockan här i skolan. Varje onsdag har vi ett 40- minuterspass med klockan. De elever som redan kan den visar sina kunskaper i ett arbetshäfte och arbetar sedan med andra uppgifter. Övriga barn får träna ett klockslag i taget. Den här veckan introducerar vi 10 i och 10 över.

Under förra veckan tränade vi på hur man skriver en bokrecension. Eftersom eleverna redan är duktiga på att återberätta böcker muntligt, gick den skriftliga redovisningen också bra. En del elever har dessutom hunnit skriva sin första bokrecension i läxa. Dessa redovisades för mig under onsdagen som gick.
Veckans ord den här veckan behandlar ord som eleverna ofta använder sig av i sina texter.

Jag hoppas att alla fick mitt mail om föräldramötet. Tyvärr har maillistan krånglat lite sedan jag gjort diverse adressändringar i min sändlista. Skulle någon ha missat mitt utskick så meddela mig. För att alla ska känna sig kallade påminner jag därför om vårens föräldramöte som hålls i 2A:s klassrum klockan 18.30 den 8 februari. Det är ingen gemensam samling i matsalen innan mötet.

Översikt vecka 5:

Onsdag:       Läsläxa, Kapitelbok  eller Vi läser s. 119-122
                     Utflykt till Planetariet 10-13.30
Torsdag:      Elevens val heldag
Fredag:        Bad, Matteläxa, Veckans ord


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar