torsdag 20 oktober 2011

Veckobrev v. 43


Det växer och frodas...
Idag var det en månad sedan vi slöt våra kretslopp och funderade kring vad som skulle komma till att hända med dem. Trots sin slutna miljö trivs våra växter alldeles utmärkt och till allas förvåning har en liten mördarsnigel, som ingen visste fanns där, överlevt sin första månad i isolering. Idag pratade vi också om fotosyntesen och eleverna berättade med hjälp av en powerpoint vad de kunde om trädets delar och dess olika funktioner. Det klarade de alldeles utmärkt! Nu börjar arbetet närma sig sitt slut. På onsdag avslutar vi vårt tema med att utvärdera besöket på Möllegården och fundera över vad vi lärt oss under månaden som gått.

King Out-regler
Under ett klassråd idag gjorde klassen gemensamt upp de regler som de tycker ska gälla när man spelar King Out. Reglerna finns uppsatta på fönstret i vårt kapprum och ska förhoppningsvis hjälpa dem när de blir oense om vilka regler som gäller.


Trivselregler
Har ni vägarna förbi vårt klassrum hoppas vi att ni tar en titt på elevernas "kloka" höstlöv. Som jag berättade i förra veckans brev innehåller de elevernas tankar om vad som är viktigt för att vi ska trivas i skolan.

Visedag
På torsdag är det en så kallad "visedag". Eftersom vi har beslutat att eleverna inte ska ha med sig leksaker till skolan, vill vi skapa tillfällen då det är tillåtet för dem att ha med sig leksaker eller gosedjur. Eftersom den 27 oktober är nallens dag passar det extra bra att ta med sig sitt favoritgosedjur till skolan. Varje barn ska få berätta för de andra om sin leksak eller sitt gosedjur. De ansvarar själva för sina saker.

Samtalstider
Innan helgen delar jag ut en lapp om samtalstider till er. Lappen består av två sidor. Behåll den första som en information till er själva. Den andra vill jag ha ifylld, gärna med så många tider som möjligt, senast torsdagen den 27 oktober. På så vis hoppas jag kunna meddela er alla om en tid innan höstlovet.

Läskort
Vi har läsläxa till på onsdag, men då kommer jag att samla in allas läskort. Det gör jag eftersom jag har skrivit värdefulla kommentarer på dem. Dessa kommentarer har jag glädje av när jag ska ge era barn respons på sin läsning under utvecklingssamtalen. Eftersom jag delvis arbetar under vecka 44 sammanställer jag kommentarerna inför samtalet då. Ska eleverna läsa i alla fall? Ja, så mycket de vill och orkar.

Utflykt till Lund
Onsdagen den 9 november är hela klassen inbjuden till Barn- och ungdomshabiliteringen i Lund där Philip går för att bland annat simträna. Vi reser vid niotiden och blir borta tills efter lunch. Därför behöver varje barn ha med sig egen matsäck. Mer information om utflykten kommer i ett senare veckobrev.

Veckoöversikt:

Tisdag:          Besök på Möllegården i Åkarp 11.30-14.00
Onsdag:        Läsläxa Obs!Glöm inte läskorten
Torsdag:       Visedag och idrott
Fredag:          Matteläxa, Veckans ord och BAD


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar