söndag 9 oktober 2011

Veckobrev v.41



Jag börjar med en bild på elevernas vackra träd som pryder de fönster som vetter ut mot korridoren. Under veckan färdigställer eleverna sina trädskulpturer. Dessa kommer att ställas ut i skåpet i korridoren.

Från och med nästa vecka kommer eleverna få en läxa till. De ska träna stavningen på ett antal ord. Orden kommer dels från elevernas egna textarbeten, dels är det högfrekventa ord som är viktiga att kunna stava till. Första läxan innehåller bara ord som jag upplevt att eleverna frågat mycket om när vi författat våra sagor.

Matteläxan den här veckan är dels repetition, men tränar också eleverna att bli snabba på att addera. Ni behöver förhöra era barn på uppgifterna på första sidan. I sista uppgiften, där det gäller att peka på ett tal och lägga till 10 eller 20, är det bra att öva upp hastigheten. Jag har gjort en liknande uppgift med eleverna i skolan och märker att de blir bättre när de fått kläm på hur de ska tänka. Det får de först genom att öva.

På onsdag är det läsläxa som vanligt. Glöm inte att se efter så att läskorten följer med! Jag försöker skriva ned lite feed-back till eleverna vid varje lästillfälle och det är svårt att hinna ta igen det andra dagar än onsdag.

Vi har inte haft möjlighet att gå till det stora biblioteket som vi hade tänkt. Jag är ledsen om någon av er fått hem en påminnelse. Under studiedagen var jag och återlämnade böcker som eleverna hade i klassrummet och fick omlånat böcker med sent datum. Jag återkommer så fort vi bokat in ett nytt besök. Skolans eget bibliotek förser oss med de böcker som vi behöver tills vidare.

Veckoöversikt:
Onsdag:      Läsläxa
Torsdag:     Idrott
Fredag:       BAD, Matteläxa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar